MICHAŁ STASZCZAK

Michał Staszczak
ur. 1979 we Wrocławiu
Strona www.michalstaszczak.pl 
W latach 2000-2005 studia na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych.
Dyplom w pracowni prof. Leona Podsiadłego, aneks z małej formy rzeźbiarskiej u prof. Jacka Dworskiego (2005).
Tytuły naukowe: doktor (2012), doktor habilitowany (2019)
Praca na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu od 2006 roku. Od 2016 roku kierownik pracowni odlewniczej. Prowadzi zajęcia z odlewnictwa artystycznego. Organizuje warsztaty i pokazy odlewnicze, konstruuje piece do topienia metali.
W latach 2016-2020 kierownik Katedry Technik Rzeźbiarskich. Od 2020 roku Prorektor ds. Współpracy z Zagranicą i Promocji. Współzałożyciel i organizator Festiwalu Wysokich Temperatur.

artist statement
Surrealistyczne rzeźby Michała Staszczaka zdają się pochodzić z pogranicza jawy i snu. Nie jest to zawsze sen wesoły. Powracające motywy rogów, kolców, kości, nabojów czy trybów, nadają obiektom często niepokojący charakter.
Michał Staszczak tworzy modele swoich rzeźb metodą asamblażu. Wykorzystuje różne znalezione przedmioty, kształty, faktury, łączy je w woskowe obiekty i odlewa z metalu – brązu, aluminium lub żeliwa. Od niedawna do swoich procesów twórczych włączył technologie cyfrowe – projektowanie, skanowanie i druk 3D. Nie oznacza to odejścia od metody trójwymiarowego kolażu, ani rezygnacji z tradycyjnych materiałów rzeźbiarskich. Część wydrukowanych rzeźb Staszczak pokrywa warstwą metalu, pozostałe, po ściągnięciu formy z wydruku, w całości odlewa z metalu.

Michał Staszczak, Chimera, Maxi,
aluminium, 2021, 86 x 98 x 53,4 cm

Michał Staszczak, Do szpiku kości, Maxi,
PLA, metal coating, 2020, 47 x 49 x 200 cm

Michał Staszczak, Kijanka, Maxi,
PLA, 2021, 84 x 80 x 230 cm oraz
Kijanka, Midi,
PLA, metal coating, 2021, 32 x 29 x 73 cm

Michał Staszczak, Ostatni lot, Maxi, brąz, 2021, 85 x 54 x 54 cm

wybrane wystawy indywidualne
Rozmiar ma znaczenie, Wałbrzyska Galeria Sztuki BWA, Wałbrzych, 2021
Historie niebyłe, Galeria Neon, Wrocław, 2018
Sen o zapomnieniu, Galeria Bałucka, Łódź, 2016
Defragmentacje, Galeria BWA, Sieradz, 2016
10. Resume, Płocka Galeria Sztuki, Płock, 2015

wybrane wystawy zbiorowe
#2 Casting Shed Gallery, NCCCIAP Biennial Virtual Exhibition 2021, Sloss National Landmark, North Birmingham, Alabama, USA, 2021
Iron Tribe Exhibit 2021, Burris Hall Gallery, New Mexico Highlands University, USA, 2021
Situational Invitational 2020, 7th Biennal of The Western Cast Iron Art Alliance, The Vermillion, South Dakota, USA, 2020
Daybook, Monchkirche Salzwedel, Hilmsen, Niemcy, 2020
Poland – Texas – an International 3D Print Exchange, Dishman Art Museum, Beaumont, Texas, USA, 2020

wybrane osiągnięcia
Udział w National Conference of Contemporary Cast Iron Art + Practices 2021 (konferencja online, wykład “Introducing Digital Processes to Metal Casting”, w ramach 3D Printing Panel at the National Iron Conference), North Birmingham, Alabama, USA, 2021
Rezydencja artystyczna w ramach 50th Annual University of Minnesota Iron Pour, Minneapolis, USA, 2019
Nagroda Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego dla nauczycieli akademickich za osiągnięcia organizacyjne w poprzednim roku akademickim / za organizację Festiwalu Wysokich Temperatur w 2017 roku, 2018
Udział w 8. Konferencji Rzeźby z Lanego Żeliwa, (udział w panelach, warsztatach i pokazach odlewniczych), Scranton, Pensylwania, USA, 2018
Rezydencja artystyczna w Northeast Normal University Changchun, Chiny, październik 2017