MARIA WROŃSKA
Maria Wrońska
ur. 1961 w Radomsku
W latach 1988-1993 studia w PWSSP we Wrocławiu.
Dyplom w pracowni prof. Leona Podsiadłego 1993
Tytuły naukowe ( doktorat pod kierunkiem: prof. Alojzego Gryta.; uzyskany 2002, w zakresie dyscypliny artystycznej rzeźba, nadany uchwałą Rady Wydziału Malarstwa i Rzeźby Akademii Sztuk Pięknych we Wrocławiu. Stopień doktora Habilitowanego Sztuki w dziedzinie Sztuki w dyscyplinie Sztuk Plastycznych i Konserwacji Dzieł Sztuki nadany w 2020 przez Akademię Sztuk Pięknych im. Eugeniusza Gepperta we Wrocławiu
Praca na wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych im. E. Gepperta we Wrocławiu w latach od 1992 – 1995 roku asystent w pracowni prof. Alojzego Gryta, od 1995 -2002 roku asystent w Pracowni dr Waldemara Szmatuły. Od 2002 – 2012 roku adiunkt w pracowni rzeźby na Wydziale Ceramiki I Szkła, od 2012 – 2020 starszy wykładowca na wydziale Malarstwa I Rzeźby, od 2020 do chwili obecnej adiunkt na Wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki
Prowadzi zajęcia z przedmiotu – Pracownia Studium Relacji Przestrzennych, prowadziła zajęcia z przedmiotu Rzeźba, Rysunek Kreacji Przestrzennych,
Pełnione funkcje: Kierownik Katedry Kształcenia Ogólnoplastycznego na Wydziale Ceramiki I Szkła w latach 200 2-2008, Kierownik Kierunku Edukacja Artystyczna na Wydziale Malarstwa I Rzeźby w latach 2008-2012, Prodziekan na wydziale Rzeźby i Mediacji Sztuki od 2020 roku
artist statement
Wszystko zaczęło się od figury w pracowni prof. Leona Podsiadłego.. Antropomorficzne formy, z czasem poddane procesowi rozpadu, uruchomiły archeologiczny potencjał tkwiący w ich zasobach. Metodyczny charakter działań miał swój przebieg do momentu wyczerpania. Jego rolę przejęło samo Miejsce i praca z tkanką odkrywanych w nim znaczeń. W końcu i ono zostało wyparte przez podejmowanie próby ujęcia “przebywania” jako własnej drogi twórczej, stanowiącej o problematyce realizowanych projektów badawczych.
wybrane wystawy indywidualne
Orkus – podziemia Collegium Gostomianum, Biuro Wystaw Artystycznych w Sandomierzu, Sandomierz, 2007
„… a szepty wznoszą się coraz ciszej, ciszej… – wystawa w ramach Projektu Przebywanie – Bałtyckie Galerie Sztuki Współczesnej 2008–2013, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Ustce, Ustka, 2009
Ideogramy pustki – wystawa w ramach Projektu Przebywanie – Bałtyckie Galerie Sztuki Współczesnej 2008–2013, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku, Baszta Czarownic, Słupsk, 2010
„… mnie… mi… nie? – wystawa w ramach projektu „Przebywanie” – Bałtyckie Galerie Sztuki Współczesnej, 2008–2013, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Słupsku, Galeria Kameralna, Słupsk, 2011
„… sam wędrowałem po tym świecie mroku” – wystawa w ramach Projektu „Przebywanie” – Bałtyckie Galerie Sztuki Współczesnej, 2008–2013, Bałtycka Galeria Sztuki Współczesnej w Ustce, Centrum Aktywności Twórczej, Ustka, 2013
wybrane wystawy zbiorowe
Kilkanaście koanów na (Nie)Istnienie, Galeria Labirynt w Lublinie, Lublin, 2010
Nie o śmierć tutaj chodzi, ale… – Galeria XXI, Warszawa, 2011
Konteksty– II Festiwal Sztuki Efemerycznej w Sokołowsku, Sokołowsko, 2012
Boże Ciało – Centrum Sztuk Użytkowych, Centrum Innowacyjności, ASP we Wrocławiu, Wrocław, 2015
25/25, wystawa 25 autorów na 25-lecie galerii – Galeria Miejska we Wrocławiu, Wrocław, 2016
wybrane osiągnięcia
Podjęcie współpracy z Międzynarodową Grupą Artystyczną Cekmace, 2013
Wyprawa na Musa Dagh pod kierunkiem Dr Yael Navaro – Yashim prof. University of Cambridge Hatai, Turcja 2014.
Udział w ramach projektu badawczego ,,Inna Kobieta” w międzynarodowej konferencji Reveberations;Violence Acros Time and Space, organizowanej przez University of Cambridge, Departament of Social Anthropology w Galata Greek School in Istanbul w Turcji, 2015
Udział w międzynarodowej wystawie Nie Ja/Not I, BWA Katowice 2014. Galeria Dzyga, Lwów, Ukraina 2015, (Art. Site Mill, Site Garden, Site Church) Sycylia, Włochy 2015
powołana przez Marszałka Województwa Pomorskiego do Rady Programowej Bałtyckiej Galerii Sztuki Współczesnej w Słupsku, 2017